Anpassad gymnasieskola
Inriktning Kök
I den anpassade gymnasieskolan får eleverna en god grund för att studera vidare, söka arbete och kunna delta aktivt i samhällslivet.
Dessutom ger programmet möjlighet till personlig utveckling. Utbildningen ska stimulera social gemenskap och utveckla elevernas förmåga att självständigt och tillsammans med andra tillägna sig, fördjupa och tillämpa kunskaper. Därför är den anpassade gymnasieskolan mycket flexibel så att eleverna kan utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningens mål.
Fokus på restaurang och bageri
Vårt mål är att ge grundläggande kunskaper som förbereder våra elever inför arbete med t.ex. bageri- och konditorivaror, livsmedelshygien, dukning, matlagning och service. Eleverna lär sig använda ett serviceinriktat förhållningssätt och övar förmågan att kommunicera och samverka med kunder.

22 veckors praktik
Under arbetsplatsförlagt lärande (APL) får eleverna komma ut och lära sig praktiska moment på en arbetsplats utanför skolan. Ute på APL får eleverna yrkeskunskaper, lär sig yrkeskulturen och blir en del av gemenskapen på en arbetsplats. Därför är det arbetsplatsförlagda lärandet en central del i utbildningen på samtliga nationella program. Alla elever på nationella program ska vara ute på arbetsplatser i minst 22 veckor.
Ämnen:
Eleverna i den anpassade gymnasieskolan läser ett antal gemensamma ämnen; engelska, estetisk verksamhet, historia, idrott och hälsa, matematik, naturkunskap, religionskunskap, samhällskunskap och svenska eller svenska som andraspråk. Vidare innehåller varje program ett antal programgemensamma ämnen, som alla elever på programmet läser. Dessutom finns olika kurser i en programfördjupning. Tanken med programfördjupningen är att eleverna ska få lära sig mer om ett yrke eller ett ämne.
Alla ämnen i den anpassade gymnasieskolan har en ämnesplan. Ämnesplanen beskriver vad ämnet och kurserna innehåller, och vad eleverna ska kunna när de har läst ämnet.
Individuell studieplan:
Alla elever i den anpassade gymnasieskolan har en egen studieplan som är helt individuell. Den innehåller information om programmet, vilka kurser eller ämnesområden som eleven ska läsa, samt om programmet är fullständigt, reducerat eller utökat.
Gymnasiearbete
Alla elever på de nationella programmen gör ett gymnasiearbete. Det ska passa ihop med programmålen och elevens utbildning. Gymnasiearbetet ska visa att eleverna klarar vanliga arbetsuppgifter inom ett yrkesområde. Därför gör man sitt gymnasiearbete i slutet av utbildningen. Läraren bedömer gymnasiearbetet och avgör om det är godkänt eller inte.